Introductie
Managers die niet in de kracht van brainstormen geloven, hebben nog nooit een goed geplande sessie bijgewoond. Deze vorm van ideation is heel krachtig wanneer je het op het juiste moment inzet en als de sessie goed gefaciliteerd is. In deze insight lees je wanneer brainstormen een goed idee is, hoe je een brainstormsessie voorbereidt en hoe een sessieplan eruitziet.
Soort
Categorieën
Auteur
Publicatiedatum
Leestijd
Het doel van een brainstormsessie
Een brainstorm is een techniek die veel gebruikt wordt door innovatiemanagers. Zeker wanneer zij het innovatietraject aanvliegen volgens de Design Thinking methode: een niet-lineair, iteratief proces dat bestaat uit 5 fases.
- Empathy: Empathie creëren voor de eindgebruiker
- Define: Het probleem definieer
- Ideate: Ideeën genereren
- Prototype: Een prototype maken
- Test: De oplossing testen bij de eindgebruiker
Die 5 fases helpen teams om de eindgebruikers te begrijpen, aannames ter discussie te stellen, problemen te herdefiniëren en innovatieve oplossingen te creëren. Een brainstormsessie (of innovatiesessie) is een uitstekende tool om in de ideate-fase veel ideeën te genereren.
Dotlab x Design Thinking = Human Driven Innovation
Ontdek hoe wij Design Thinking inzetten om samen met onze partners digitale oplossingen te ontwikkelen waarmee de eindgebruiker écht geholpen is.
Brainstormen op het juiste moment
Een veel gemaakte fout is dat er te vroeg in een innovatietraject gebrainstormd wordt. Voor een goede en efficiënte sessie moet je vooraf bepaalde informatie hebben voor en van de deelnemers. Een helder doel, een duidelijk gedefinieerd probleem en een goed begrip van de eindgebruiker zijn essentieel. Wanneer je de Design Thinking methode gebruikt, verkrijg je die informatie in de empathy en define fase.
Tijdens de ideate-fase ga je met je team ideeën genereren voor het gedefinieerde probleem. Ideeën die bijdragen aan de oplossing waarmee de daadwerkelijke eindgebruiker écht geholpen is. Het doel van een brainstorm of ideation sessie is zo veel mogelijk ideeën genereren. Het gaat om kwantiteit, niet om kwaliteit.
Ideation
Tijdens de ideate-fase ga je van een gekaderde en gefocuste probleemstelling weer de breedte in. Je gaat van ‘denken in problemen’ naar ‘denken in oplossingen’. Alle ideeën die je tijdens de brainstormsessie genereert, zijn brandstof voor het prototype: jouw innovatieve oplossing die je aan de gebruikers gaat geven om te testen.
Samen met je team combineer je het gezamenlijk begrip over de gebruiker, de facetten van het probleem met de kennis en creativiteit van experts. Door die combinatie kom je tot waardevolle ideeën voor de oplossing. Uit die dikke stapel, kies je als team het meest kansrijke idee en dat neem je mee naar de prototype-fase. In de test-fase kom je er vervolgens achter of dit ook werkelijk de beste optie was.
Dat klinkt misschien alsof je veel tijd en geld aan het verbranden bent, maar het tegendeel is waar. Door nu te investeren voorkom je dat er eind van de rit een digitale oplossing staat die niet aansluit bij je gebruikers en nooit gebruikt zal gaan worden.
Een sessie voorbereiden
Een effectieve brainstormsessie heeft de nodige voorbereiding nodig. Zoals je al eerder las, heb je een grondig begrip nodig van de gebruiker waarvoor je de oplossing gaat ontwerpen. En een helder gedefinieerd probleem dat opgelost moet worden. Maar dat zijn niet de enige variabelen voor succes.
Multidisciplinaire teams
Get the right people in the room. Multidisciplinair denken helpt je een tunnelvisie te vermijden. We ontwikkelen allemaal vaste denkpatronen die ons helpen om te gaan met alledaagse of veelvoorkomende situaties. Die vaste denkpatronen ontwikkelen we ook op de werkvloer. Vaak heel handig, maar soms resulteert dat juist in tunnelvisie. De meest logische en meest voor de hand liggende oplossing wordt daardoor weleens over het hoofd gezien.
Een multidisciplinair team is een team met leden van verschillende afdelingen. Doordat je een probleem vanuit verschillende perspectieven bekijkt, kun je rekening houden met alle stakeholders.
Met de juiste mensen aan tafel houd je het momentum in het project. Je kunt direct doorpakken en hoeft niet te wachten op derden. Stel je ontwikkelt een nieuw product. Dan zal een marketeer vooral letten of hij het product geloofwaardig kan communiceren. Een IT’er bekijkt of het ontwikkelen van het product technisch mogelijk is. En een collega van de planning is eerder geïnteresseerd in het logistieke proces. Door samen te werken in één team kun je tijdens een meeting direct de vragen bij de desbetreffende expert neerleggen. Zo houd je de lijntjes kort en de vaart in het project.
In een onderzoek (2020) onder 1.700 IT-besluitvormers is bekeken hoe de respondenten aankijken tegen multidisciplinaire teams, en welke ervaringen ze hiermee hebben. De belangrijkste voordelen die uit het onderzoek kwamen, zijn:
- Snellere resultaten door cyclisch werken (47%)
- Lagere kosten door efficiënter werken (37%)
- Hogere medewerkerstevredenheid door meer zelforganisatie (31%)
- Hogere klanttevredenheid door meer gefocuste teams (28%)
- Wendbaarder door vaker te prioriteren (28%)
Icebreakers en energizers
Als je een brainstormsessie faciliteert, is het je missie om het team te leiden en het maximale uit elk lid te halen. Om succesvol te zijn, wil je een werksfeer waarin iedereen optimaal kan samenwerken. Het is belangrijk dat iedereen gemotiveerd is en input durft te leveren. Daar heb je een gevoel van gelijkwaardigheid en onderling vertrouwen binnen de groep voor nodig.
Icebreakers en energizers helpen je de juiste mindset tot stand te brengen binnen het team. Zoals de naam al doet vermoeden, begin je met een icebreaker, een opwarm-oefening. Een energizer gebruik je voorafgaand en in het midden van een lange sessie om te voorkomen dat de aandacht verslapt.
Hier vind je een lijst van 16 icebreakers en energizers, maar er zijn oneindig veel mogelijkheden.
Sessieplan
Een goede planning in de vorm van een sessieplan vormt de leidraad voor jou als facilitator van de sessie. Doordat je precies weet wanneer je wat gaat doen, kun je de tijd efficiënt benutten en het tempo erin houden. Je zult merken dat de deelnemers dat kunnen waarderen en daardoor ook scherper blijven. Niets is storender dan te merken dat de facilitator van de sessie niet weet wat hij/zij aan het doen is.
Een sessieplan bestaat uit de volgende onderdelen:
- De lijst met deelnemers
Zorg dat de juiste mensen aanwezig zijn en maak een overzicht van de deelnemers. Als de deelnemers elkaar nog niet (goed) kennen, voeg dan ook een korte beschrijving toe. Bijvoorbeeld de functie, het bedrijf en de rol van de deelnemer binnen het project.
- Het doel van de sessie
Formuleer vooraf een doelstelling die voor iedereen duidelijk maakt, wat je met de sessie wilt bereiken. Een heldere afkadering geeft de deelnemers houvast, zorgt voor focus en kwalitatief betere output.
- Een briefing
In de briefing staan de werkvormen die je gaat gebruiken inclusief een korte uitleg. Zorg ook dat je de input en relevante gegevens voor de sessie hier benoemd. Dat kan bijvoorbeeld de output zijn van een vorige fase, zoals een empathy map.
- Een overzicht van de tools
Maak een overzicht van de tools die je gaat gebruiken tijdens de sessie en voeg links toe naar de digitale tools. Vergeet niet de benodigde materialen te verzamelen zoals stiften, pennen, post-it’s en papier.
- De planning
Maak een agenda met daarop de activiteiten. Geef voor iedere activiteit aan hoelang die duurt en noteer ook de starttijd. Je strikt houden aan de planning helpt je het tempo hoog te houden en de tijd zo efficiënt mogelijk te besteden.
Online brainstormsessie faciliteren?
Afstand vormt tegenwoordig geen enkele belemmering. De techniek biedt voldoende mogelijkheden om brainstormsessies te faciliteren. Naast videobellen, kun je met digitale whiteboards interactief in real time en asynchroon samenwerken. Een groot voordeel van deze digitale whiteboards, is dat de sessie direct gedigitaliseerd en dus deelbaar is. Je hoeft niet bang te zijn dat je een post-it verliest.
Bij Dotlab maken we gebruik van Miro, een digitaal whiteboard met handige functies voor allerlei sessies. Denk aan digitale post-its, een voting tool, een timer en een goed gevulde bibliotheek met templates voor elke type sessie. Je kunt video’s, afbeeldingen en instructies toevoegen en bepaalde content tijdelijk afschermen. Ook wanneer alle deelnemers fysiek aanwezig zijn, gebruiken wij deze tool.
Er zijn veel alternatieven zoals Mural, FigJam en Google Jamboard. In de tips hieronder nemen we de tool Miro als uitgangspunt, maar natuurlijk gelden ze ook voor online sessies met andere tools.
Laat deelnemers vooraf oefenen met de tool.
Miro heeft een gebruiksvriendelijk en intuïtief ontwerp. Toch is het altijd even inkomen als je nog niet bekend bent met de software. Het is zonde om het eerste kwartier en de eerste energie van de deelnemers te besteden aan een instructie van de tool om vervolgens door te gaan naar de instructie van de werkvorm. Voor je écht aan de slag kan, ben je al een half uur verder.
Wij raden dus aan om een opwarmbord te maken. Zet er een instructie, een simpele oefening en wat voorbeelden op. De link van dat bord deel je vervolgens met de deelnemers, zodat iedereen voor de sessie kennis kan maken met de tool. Dat bespaart je een hoop kostbare tijd en het zorgt ervoor dat de deelnemers zich volledig kunnen focussen op de oefening.
Houd het simpel, zorg voor een logische structuur
Platformen zoals Miro hebben honderden functies. Hoewel dat geweldig is voor facilitators, kan het overweldigend zijn voor deelnemers. Dus hou het simpel en zorg voor een logische structuur. Mooie en complexe borden zien er indrukwekkend uit, maar de opbouw is niet altijd even logisch voor de deelnemers.
Uit ervaring kunnen we zeggen dat een eenvoudige chronologische opbouw – van links naar rechts, en genummerd – het beste werkt in een sessie. Hierdoor kunnen mensen goed navigeren op het bord. Ook maak je het jezelf als facilitator makkelijker, omdat je dingen kunt zeggen als: “We gaan nu naar stap 3”.
Geef niet alles in één keer weg
Een digitaal whiteboard maakt de opbouw van je sessie direct inzichtelijk voor alle deelnemers. In veel gevallen is dat prettig en geeft het iedereen vooraf een beeld van het pad dat je samen gaat bewandelen. Het kan natuurlijk ook juist nadelig zijn. Bijvoorbeeld omdat je wilt verrassen, bepaalde informatie nog niet wilt weggeven of omdat je de aandacht bij een bepaald onderdeel wilt houden.
Met Miro kun je content tijdelijk afschermen. Zo bepaal jij als facilitator wat, wanneer zichtbaar is. Zeker als een sessie over meerdere dagen verspreid is, kan het handig zijn om niet alles in één keer te delen.
Hulp nodig bij jouw innovatietraject? Ontdek wat Dotlab doet.
Onze aanpakMis niets over digitale transformatie!
Ontvang elke maand een update boordevol inspiratie, waardevolle inzichten, de laatste trends en voorbeelden van slimme platforms die jou helpen om processen te optimaliseren.