Samenvatting
Kenter biedt zijn klanten innovatieve en slimme meetoplossingen en energievoorzieningen. Kenter geeft daarmee bedrijven inzicht in hun energieverbruik, die aan de hand van deze gegevens kosten kunnen besparen of doorbelasten aan andere bedrijven.
Voor een goed overzicht zijn enorm veel meetgegevens uit verschillende bronnen nodig. Denk daarbij aan verschillende elektriciteitsmeters op verschillende verdiepingen van een bedrijfspand die allemaal het verbruik van specifieke afdelingen in kaart brengen. Kenter wil al die data graag op een gebruiksvriendelijke en eenvoudige manier aan haar klanten aanbieden, zonder ze lastig te vallen met de complexe informatiestromen achter deze berekening.
Wij ontwikkelden daarom een portaal met verschillende data-integraties en voorzien van een Single Sign-On oplossing. Zo heeft de klant nu via één inlog een helder en kloppend overzicht van zijn actuele contract- en factuurdata.
Van complexe
datastromen naar een
overzichtelijke interface
Kenter is een aantal jaar geleden een zelfstandig onderdeel geworden van Alliander en levert een pakket aan energie- en meetdiensten. Het bedrijf bedient de markt voor grootverbruikers van energie in het bedrijfsleven. Bij sommige organisaties, die meerdere vestigingen hebben bijvoorbeeld, kan dit om duizenden meetpunten gaan.
Omdat dit een enorme hoeveelheid data betreft, is het voor Kenter heel belangrijk om de informatie overzichtelijk te maken voor klanten. Het doel was dan ook om alleen de relevante contractdata en actuele energieverbruik te presenteren.
Ontsluiting van andere platforms dankzij SSO
De oplossing bleek een gebruiksvriendelijk portaal. Via een gecentraliseerde hub hebben klanten nu direct toegang tot alle relevante gegevens, vanuit één inlog. Door het slim inzetten van onze Single Sign-On oplossing (SSO), kan de klant direct bij de gegevens van externe bronnen zoals meetdata.nl.
De applicatie ‘SAP Business One’ was het bestaande toegangspunt van waaruit de klanten onder andere de factuurdata kregen. Omdat SAP eigenlijk bedoeld is als ERP-software, was er geen portal voorhanden om beschikbare data online voor klanten inzichtelijk te maken. Via een speciaal door ons ontwikkelde tool, genaamd OWConnect, zijn onder andere ook deze factuurgegevens uit SAP nu beschikbaar in het portal. Dit zorgt voor veel minder stappen en bespaart tijd bij Kenter en de klant.
De back-end van het portaal communiceert volledig met APIs, zodat de data die uit SAP gehaald wordt ook veilig te benaderen is voor andere (externe) software waarmee Kenter werkt. Dat maakt van het portaal een veilige ingang voor andere applicaties die gebruik willen maken van dezelfde data.
Klantportaal met SAP integratie
Samen ontwerpen we jouw ideale proces en realiseren we de digitale oplossing die dat proces mogelijk maakt. Vanaf het eerste moment betrekken we al jouw stakeholders daarbij, zodat het eindresultaat precies aansluit bij de behoeftes van de user. Dat noemen wij Human Driven Innovation. Interesse?
Een vertrouwd
klantportaal dat
koppelt met
verschillende ERP software
Het nieuwe portaal van Kenter verbetert de klantervaring absoluut met een UX-interface en gebruiksvriendelijke functies. En omdat de energieleverancier constant in ontwikkeling is, blijven we het platform optimaliseren. Zo heeft Kenter onlangs besloten volledig af te stappen van SAP en over te gaan op AFAS. We zijn nu samen druk aan de slag om ook deze integratie op de best mogelijke manier vorm te geven.
Schaalbare API met SAP integratie
Voor Kenter hebben wij met Node.js een schaalbare API gebouwd. Deze heeft een eigen OAuth 2.0 autorisatielaag voor de gebruikers van het portaal. Zo is er voor externe partijen zoals meetdata.nl een eigen gebruikerslaag. We hebben een directe integratie met SAP toegevoegd, waarmee de API rechtstreeks communiceert. Het klantportaal draait in een schaalbare private cloud space, zodat resources niet gedeeld hoeven te worden.
De front-end is gemaakt op basis van de laatste Angular versie die volledig stateless communiceert met de API. Het voordeel van die aanpak is dat de applicatie in één keer geladen wordt en vervolgens voorzien wordt met data vanuit de API.
Klant- en Partner Portaal met Single Sign-On
De oplossing die we voor Kenter hebben ontwikkeld, is voor veel organisaties interessant. Met behulp van meerdere integraties kunnen we data uit verschillende bronnen samenvoegen. Vervolgens kunnen we die ontsluiten naar de verschillende doelgroepen, die allemaal gebruik kunnen maken van het portaal.
Alle onderliggende data wordt gekoppeld met behulp van API’s en een flexibel datamodel, waardoor ook de bronsystemen zoals SAP vervangen kunnen worden. Doordat je gemakkelijk andere software oplossingen aan kunt sluiten op het portaal, ben je minder afhankelijk en kun je snel doorontwikkelen.