Samenvatting
Nedasco is intermediair tussen verzekeraars en financieel adviseurs. Al meer dan 1.300 zelfstandige advieskantoren sluiten verzekeringen af via Nedasco en kunnen gebruikmaken van de kennis en tools op het gebied van advies en bedrijfsvoering. Aangezien er eindeloos veel mogelijk is binnen de verzekeringsbranche is het lastig overzicht houden tussen de opties, vernieuwingen en de vele verschillende aanbieders.
Onze oplossing maakt de werkdag weer overzichtelijk. Samen met Nedasco ontwikkelden wij een Single Sign-On Partner Portal, waar via een gepersonaliseerd dashboard de relevante applicaties toegankelijk zijn. De financieel adviseurs kunnen nu met een paar klikken zelf hun werkomgeving inrichten.
Een alternatief voor een omslachtige en gedateerde omgeving
Nedasco is een inkooploket van verzekeringen. Hét serviceplatform voor ruim 1.300 onafhankelijke ondernemers in de verzekeringsbranche. De bestaande digitale omgeving van Nedasco was qua interface en user experience erg gedateerd. Het uiterlijk verschilde ook enorm ten opzichte van de huisstijl van Nedasco. Van de layout, tot kleuren en knoppen, alles was anders.
Daarnaast kregen de financieel adviseurs veel overbodige informatie voorgeschoteld. Bijvoorbeeld ook de verzekeringen die zij niet eens aanbieden. Er waren veel te veel opties, vooral in de menu’s, dat zorgde voor veel zoekwerk. Eenmaal de applicaties gevonden die je nodig hebt? Dan moest je je voor elke applicatie apart aanmelden.
Daarom gingen wij samen met Nedasco op zoek naar een manier om het werkproces van deze ondernemers flink te vereenvoudigen en te versnellen. Ons hoofddoel was het gebruiksgemak en de informatievoorziening van de digitale werkomgeving verbeteren.
Gebruiksvriendelijk en efficiënt dankzij verrijkte widgets
Nedasco was op zoek naar een partner die het ontwikkelen en beheer van een portaal uit handen kon nemen. Daarbij was het belangrijk dat de gebruiksvriendelijkheid voor de financieel adviseur voorop stond. In een design sprint brachten we het ideale proces vanuit deze gebruiker in kaart. Zo kwamen we tot de kern van het probleem en meteen ook tot de oplossing.
We creëerden een Modulair Partner Portal voor applicatiemanagement. Dit portal zorgt ervoor dat de gebruikers alleen voor hen relevante informatie en applicaties te zien krijgen in een gepersonaliseerd dashboard. Dat geeft direct al meer overzicht. We voegden ook een Single Sign-On oplossing toe en maakten het oneindige aanmelden daarmee verleden tijd. Ook ontwikkelden wij een design voor het Nedasco portal die naadloos aansluit op de huisstijl van Nedasco. Modules die aan het portal worden toegevoegd volgen deze design automatisch.
Single Sign-On Partner Portal?
Onze business consultants hebben ruime ervaring met bedrijfskritische processen van verschillende bedrijven. Van het groot mkb tot internationale spelers en overheden. We denken met iedereen mee en gaan samen voor het beste resultaat. Benieuwd hoe een portal jouw processen kan optimaliseren?
Portal als startmenu voor je werkdag
Het nieuwe partner portal van Nedasco brengt losse applicaties samen op één centraal, gepersonaliseerd dashboard. Om je werkdag te starten, hoef je maar één keer in te loggen en je kunt direct bij al je belangrijke applicaties. Er is geen ruis in de vorm van overbodige informatie. Als financieel adviseur kan je de zichtbare tegels ook nog handmatig verder personaliseren.
Het modulaire portal biedt daarnaast een sterk fundament voor externe app-integraties en voor nieuwe modules met verrijkte widgets. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om in een handomdraai een nieuws- en email-widget toe te voegen die altijd de laatste berichten laat zien. Of een facturatie-widget die openstaande facturen inzichtelijk maakt. Gebruikers kunnen daardoor in één oogopslag zien of er een actie nodig is.
Dat maakt het werk een stuk makkelijker en je kan direct aan de slag met het helpen van klanten.
Modulair platform aangevuld met beproefde open source technieken
Voor de ontwikkeling van het Partner Portal van Nedasco hebben we veel verschillende technieken toegepast. Ons eigen Modulaire Platform vormt de basis. Om de verschillende databehoeften te ondersteunen, maakten we gebruik van twee soorten APIs: REST en GraphQL APIs. Voor de content voegden we een WordPress-oplossing toe die door middel van RabbitMQ naadloos aansluit bij het portaal. Daarnaast heeft het portaal twee typen dataopslag, MariaDB voor het ophalen van standaarddata en het meer geavanceerde Elasticsearch om de zoekindex in te kunnen zetten.
De front-end communiceert volledig stateless met de APIs waardoor de applicatie in één keer geladen en gevoed wordt. We bouwden de back-end bestaande uit verschillende services met Node.js op basis van het NestJS framework. Voor de authenticatie en autorisatie van gebruikers maken we in dit geval gebruik van een KeyCloak integratie om Single Sign-On mogelijk te maken.
Het portaal draait in het Kubernetes cluster op basis van Docker containers en is daardoor volledig schaalbaar en klaar voor de toekomst.
Een schaalbaar startportaal met Single Sign-On
Met een aan KeyCloak gekoppeld portaal is het voor Nedasco eenvoudig om op basis van rollen rechten uit te delen op bepaalde applicaties, die vervolgens zichtbaar worden in het portaal. Iedere gebruiker ziet direct tot welke applicaties hij/zij toegang heeft, en kan moeiteloos switchen zonder ook maar één keer opnieuw in te loggen.
Deze situatie is niet uniek en waarschijnlijk voor veel andere bedrijven interessant. Deze oplossing is voor alle bedrijven die graag het gebruikersmanagement centraal stellen en toegang willen verlenen tot meerdere applicatie vanuit één centraal portaal.
Vanwege het centrale startpunt is het bij uitstek ook geschikt om direct andere content met je eindgebruikers te kunnen delen. Het laatste nieuws, FAQs of belangrijke, gedetailleerde informatie die je alleen achter een login aanbiedt.